Jump to content

Bine ai venit pe comunitatea Club FIATFan România! Te rugăm să te înregistrezi sau să te autentifici ca membru pentru a beneficia de toate funcționalitățile forumului.

Se caută moderatori pentru secțiunile aferente modelelor de mașini.

Condiții:
1. Bună stăpânire a limbii române în scris.
2. Disponibilitate timp minimum 15 minute/zi.

Dacă ești interesat, dă-ne un mesaj privat la @Diomet sau @blueeies

Sign in to follow this  
mobiloil

Listă alfabetică de termeni asociați cu Sistemul de Siguranță Activă

Recommended Posts

ABS -SISTEM DE FRANARE ANTIBLOCARE:ABS - sistem anti blocare.

ISTORIC: Compania germana Robert Bosch GmbH (cunoscuta drept Bosch) dezvolta tehnologia ABS din anii 1930, dar primele automobile de serie care sa folosească sistemul electronic Bosch au fost disponibile in 1978. Au aparut prima data pentru camioane si limuzine germane Mercedes-Benz. Ulterior sistemele au fost portate si pentru motociclete.

 

FUNCTIONARE:

S-a demonstrat ca eficacitatea maxima a franarii este obtinuta la limita aderentei intre roata si cale. Blocarea rotilor generata de apasarea prea puternica a pedalei de frana chiar in conditii de asfalt curat poate duce la o crestere importanta a spatiului de franare la care se adauga compozitatea marita a directiei de frana. Mai grav in cazul in care limitatorul de presiune pentru puntea din spate nu functioneaza rotile din spate blocandu-se.ABS este un sistem electrohidraulic sau electropneumatic, cu comanda electronica care are rolul de acorecta in mod automat momentele de franare a fiecarei roti sau osi, in functie de gradul de aderenta existand roata si curba de valoare. Adaptand forta de frecare cu aderenta disponibila sub fiecare roata ABS permite conducatorului auto sa mentina autoturismul pe traiectorie. Reglarea procesului de antiblocare se redreseaza in functie de acceleratia roti si in functie de petrinderea relativa a roti. Regimul de functionare sunt coordonate de catre un microprocesor. Functia sistemului de franare de tip ABS se bazeaza pe masura permanenta a vitezei de rotatie a rotilor automobilului. ABS-ul functioneaza pe un circuit triplu de fluid, fiecare circuit fiind dotat cu o pereche de supape solenoidale.

Pe circuit au loc trei etape de functionare:

- Faza de reducerea presiuni,

- Faza de mentinere a presiuni,

- Faza de crestere a presiuni.

 

Un sistem ABS tipic e compus dintr-o unitate centrala electronica, patru traductoare de viteza (unul pentru fiecare roata) si doua sau mai multe valve hidraulice pe circuitul de franare. Unitatea electronica monitorizeaza constant viteza de rotatie a fiecărei roti. Cand detecteaza ca una din roti se roteste mai incet decat celelalte (o conditie ce o va aduce in starea de blocare), miscă valvele pentru a scadea presiunea in circuitul de franare, reducand forta de franare pe roata respectiva.

 

EFICIENTA: Pe suprafetele cu aderenta mare, uscate sau ude, majoritatea masinilor echipate cu ABS obtin distante de franare mai bune (mai scurte) decat cele fara ABS. Un sofer cu abilitati medii pe o masina fara ABS ar putea, printr-o franare cadentata, sa atinga performantele unui sofer incepator pe o masina cu ABS. Totusi, pentru un numar semnificativ de soferi, ABS imbunătateste distantele de franare in varii conditii. Tehnica recomandata pentru soferi intr-o masina echipata cu ABS, intr-o situatie de urgenta, este ss se apese pedala de frana pana la fund si sa se ocoleasca eventualele obstacole. In asemenea situatii, ABS va reduce semnificativ sansele unui derapaj si pierderea controlului, mai ales cu masinile grele. Pe zapada si macadam, ABS-ul mareste distantele de franare. Pe aceste suprafete, rotile blocate s-ar adanci si ar opri automobilul mai repede, dar ABS-ul previne acest lucru. Odata activat, ABS-ul va face ca pedala sa pulseze. Unii soferi, simtind acest efect, reduc apasarea pe pedala si astfel maresc distanta de franare. Aceasta contribuie la marirea numarului de accidente. Din acest motiv unii constructori au implementat sisteme de asistenta la franare ce mentin forta de franare in situatii de urgenta.


If you love something...let it go, if it comes back to you...it's yours, if NOT....it never was!

 

Nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita - ignorance is bliss ;)

 

www.clublancia.ro

 

fiatmapportal.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

AFU - ASISTENTA LA FRANAREA DE URGENTA:

AFU este o componenta a noii generatii ESP (programul electronic de stabilitate)

Atunci cand conducatorul auto nu exercita o presiune suficienta asupra pedalei de frana in cazul unei opriri de urgenta,cu ajutorul unor senzori,AFU recunoaste (cresterea si nivelul franarii in timp) incercarea unei franari de urgenta si mareste corespunzator presiune de aplicata asupra pedalei de frana.

 

ESP - PROGRAMUL ELECTRONIC DE STABILITATE:

Programul electronic de de control al stabilitatii (ESP) aduce o mare contributie la siguranta actionand atat la nivelul franelor cat si la nivelul cuplului motor, reducand in acest fel pericolul de derapare.

Sistemul ESP monitorizeaza eficienta interactiunii intre anvelope si carosabil, si stabilitatea tractiunii.

Actiuni:

- franarea rotilor si interventii in managementul motorului si a cutiei de viteze (in cazul cutiilor automate);

- ESP stabilizeaza in situatii de rulare critice autovehiculul ;

- in cazul unei supravirari, se formeaza un moment opus de stabilizare prin franarea rotii fata din extremitatea exterioara a autovehiculului (in afara curbei);

- in cazul subvirarii formeaza un moment de stabilizare prin franarea rotii spate din extremitatea interioara a autovehiculului (in interiorul curbei);

- in funtie de necessitate se reduce si performanta motorului si in unele cazuri evita schimbarea de viteze in cazul unei cutii automate;

 

ESP functioneaza in intregime automat pe orice fel de carosabil, indifferent daca e uscat, ud nisipos sau acoperit cu gheata.

Procentul automobilelor noi care sunt comercializate avand in dotare sistemul ESP creste de la an la an. fiind poate cel mai important factor de siguranta activa.


If you love something...let it go, if it comes back to you...it's yours, if NOT....it never was!

 

Nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita - ignorance is bliss ;)

 

www.clublancia.ro

 

fiatmapportal.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.