Jump to content

Bine ai venit pe comunitatea Club FIATFan România! Te rugăm să te înregistrezi sau să te autentifici ca membru pentru a beneficia de toate funcționalitățile forumului.

Se caută moderatori pentru secțiunile aferente modelelor de mașini.

Condiții:
1. Bună stăpânire a limbii române în scris.
2. Disponibilitate timp minimum 15 minute/zi.

Dacă ești interesat, dă-ne un mesaj privat la @Diomet sau @blueeies

Sign in to follow this  
mobiloil

Listă alfabetică de termeni asociați cu Sistemul de Aprindere

Recommended Posts

ECU:

ECU - Electronic Control Unit

 

 

APRINDERE DUBLA:

 

 

Aprindere dubla - doua bujii pe cilindru, care garanteaza o aprindere sigura a amestecului combustibil-aer. Aprinderea dubla reduce lungimea frontului de flacara din cilindru si astfel se imbunatateste eficacitatea-caci compresia poate fi ridicata fara sa apara pericolul bataii. Alfa Romeo si Mercedes-Benz folosesc, in zilele noastre, cate doua bujii pe cilindru, ceea ce italienii numesc "Twin Spark"


If you love something...let it go, if it comes back to you...it's yours, if NOT....it never was!

 

Nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita - ignorance is bliss ;)

 

www.clublancia.ro

 

fiatmapportal.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

BOBINA INDUCTIE:

Bobina de inductie este un transformator de curent, care transforma curentul de joasa tensiune de 6V sau 12V in curent de inalta tensiune, de 15.000 … 20.000V.

 

Bobina de inductie este constituita dintr-o infasurare primara, formata din 200 - 300 de spire din sarma de cupru izolata, de circa 1mm grosime, infasurate pe un miez de fier moale; si o infasurare secundara care are 15.000… 20.000 de spire, facute dintr-o sarma de cupru izolata foarte subtire (0,1 mm grosime). Aceste infasurari sunt protejate de un invelis de tabla in interiorul caruia se afla fixat, printr-o masa izolata, capacul de protectie, facut dintr-un material izolant(bachelita).

 

Capetele infasurarii primare sunt legate la cele doua borne, fixate in capac. Infasurarea secundara are unul dintre capete legat la un capat al infasurarii primare, iar celalalt capat este legat la borna fisei centrale a capacului izolat al bobinei de inductie.

 

Functionarea:

 

Functionarea bobinei de inductie se bazeaza pe fenomenul inductiei electromagnetice, potrivit caruia, prin intreruperea curentului de joasa tensiune din infasurarea primara, ia nastere in infasurarea secundara un curent de inalta tensiune. Acest fenomen se explica prin variatia campului magnetic, creat de infasurarea primara, care scade de la valoarea de regim la 0 si ale carei linii de camp magnetic (de forta) intretaie spirele infasurarii secundare.

 

Valoarea pana la care creste curentul in infasurarea primara si deci, tensiunea in infasurarea secundara, depind de intervalul de timp in care contactele stau inchise. Cand turatia motorului este mai redusa, acest interval este mai mare si deci, curentul va creste mai mult decat in cazul turatiilor mari, cand intervalul de timp este redus. Daca rezistenta electrica a circuitului este mica, la turatii mici ale motorului, curentul creste mult si are loc supraincalzirea bobinei datorita efectului Joule.

 

 

Introducand in circuitul infasurarii primare intre borne o rezistenta suplimentara (variator), a carui marime variaza cu temperatura, se va evita supraincalzirea bobinei. La aceasta rezistenta, rezistenta sa electrica creste odata cu temperatura care, la randul ei este in functie de intensitatea curentului ce o parcurge. De aceea, pentru a se obtine scantei mai puternice la pornire, cand motorul este rece, se intrebuinteaza bobine cu variator.

 

 

Variatorul se monteaza cu infasurarea primara a bobinei de inductie si are rolul de a mari intensitatea curentului produs de bobina la pornire si la turatii mici ale motorului.

bobina-inductie.jpgbobina-inductie-sectiune.jpgbobina-inductie-patrata.jpg


If you love something...let it go, if it comes back to you...it's yours, if NOT....it never was!

 

Nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita - ignorance is bliss ;)

 

www.clublancia.ro

 

fiatmapportal.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

BUJIE (click aici)

 

BUJIE INCANDESCENTA (click aici)

 

 

CAPAC DISTRIBUITOR:

Capac distribuitor - componenta a sistemului de aprindere la MAS (motoare cu aprindere prin scanteie)- motoare ce functioneaza cu benzina - ce distribuie impulsul de inalta tensiune (aprox.15000V)preluat de la bobina de inductie prin intermediul fisei centrale, catre bujii.

capac-distribuitor.jpg

CONDENSATOR:

Condensator - componente electronica ce "niveleaza" varfurile de curent ce pleaca de la platina spre bobina de inductie.

condensatoare-delcou.jpg


If you love something...let it go, if it comes back to you...it's yours, if NOT....it never was!

 

Nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita - ignorance is bliss ;)

 

www.clublancia.ro

 

fiatmapportal.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

FISA BUJIE:

Fisa de bujie este un element conector electric, component al Sistemului Electric, izolat de mediul exterior printr-un invelis din cauciuc sau alt material puternic izolator care are rolul de a transporta curentul electric de la distribuitorul de tensiune la bujia cu scanteie.

Acest tip de conector se foloseste pentru motoarele cu benzina care utilizeaza bujii pentru generarea scanteii.

fise-bujie.jpg

 

FISA CENTRALA:

fisa centrala - fisa ce transmite curentul de inalta tensiune (aprox.15000V)de la bobina de inductie catre distribuitor.

set-fise-bujie-centrala.jpg


If you love something...let it go, if it comes back to you...it's yours, if NOT....it never was!

 

Nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita - ignorance is bliss ;)

 

www.clublancia.ro

 

fiatmapportal.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

PLATINA:

platina (ruptor) - ansambul format din brat mobil si reazem, confectionat din metal, avand atasat pe bratul mobil un picior de contact cu cama.

Pe suprafata de contact a bratului mobil cu reazemul sunt montate pastile de inalta duritate, acestea conferind si denumirea ansamblului(platina fiind un material foarte dur).

La deschiderea contactului, respectiv intreruperea trecerii curentului electric, se genereaza o scanteie transmisa bobinei de inductie pentru amplificare.

 

platina.gif

 

RUPTOR-DISTRIBUITOR [DELCO]: este un ansamblu format din ruptor si distibuitor cu roluri distincte: ruptorul intrerupe si contacteaza circuitul primar al instalatiei de aprindere,iar distribuitorul repartizeaza curentul de inalta tensiune la bujiile montate la chiulasa, in ordinea de aprindere prestabilita.

 

Constructia si functionarea ruptorului distribuitor:- pe corp este montata borna izolata de alimentare cu current de la bobina de inductie (primit de la acomulator), iar contactele ruptorului (mobil si fix) sunt sub forma unor pastile din wolfram sau platina pe suporturile montate pe platou.

Aceste contacte sunt deschise periodic de catre bucsa cu came (al caror numar corespunde numarului de cilindri),intrerupand astfel curentul ce le traverseaza si generand impulsul scanteii. Iar in paralel cu contactele, este montat condensatorul.

In momentul intreruperii contactelor in bobina de inductie se induce curent de inalta tensiune, care printr-o fisa centrala (conductor) alimenteaza capacul distribuitorului de ebonite.

Prin platoul central(din bronz sau alama), scanteia se distribuie prin plotii laterali (borne laterale) la fisele ce transmit scanteia catre bujii.

Sincronizrea turatiei bucsei cu came si a ruptorului distribuitor se face prin montarea lor pe acelasi arbore al ruptorului distribuitor care primeste miscarea de la pinionul de antrenare, angrenat cu roata dintata elicoidala de pe arboreal cu came. Turatia este pe jumatae fata de cea a areborelui cotit la motorul in patru timpi si egala la motorul in doi timpi. De unghiul de inclinare a contactelor depinde cresterea valorii curentului in circuitul primar al bobinei de inductie.

La motoarele cu turatie mare, acest unghi de inchidere a contactelor fiind redus, se foloseste sistemul cu ruptoare dubla. Distanta dintre contacte in momentul inchiderii de catre cama, este bine determinate 0,4-0,6mm, se masoara cu lamele de interstitii si se regleaza prin pozitioanarea contactului fix, cu ajutorul unui surub montat in orificiu oval al suportului acestuia. Camele bucsei deschide contactul mobil prin pintenul izolat fixat pe el. Intre lamela roturului si plotii laterali exista o distanta de 0,2-0,5mm, astfel incit curentul de inalta tensiune este distribuit sub forma unui arc electric.

Deschiderea contactelor se face prin modificarea continua a avansului, pentru buna functioanara a motorului. Pentru aceasta ruptorul distribuitor se fixeaza pe motor intr-o pozitie care sa asigure un avans initial, in cifra octanica a benzinei (corrector octanic), se regleaza manual. Mai este prevazut cu un dispozitiv de avans centrifugal, care asigura avansul la aprindere in functie de turatiile motorului, si un dispozitiv de avans vacumatic(corectarea avansului se face in functie de sarcina motorului).

 

Regulatorul de avans centrifugal: este format din doua greutati articulate pe o flansa cu doua stifturi, pe arborele ruptorului, care sunt solidorizate cu flansa bucsei cu came prinse cu doua arcuri. La o anumita toratie, contra greutatile se deplaseaza si rotesc bucsa cu came in sensul de rotatie, asigurind un avans la deschiderea contactelor cu atit mai mare cu cit turatia motorului este mai mare. Limita avansului este proportionala cu marimea greutatilor si forta arcurilor,s tifturile deplasindu-se in orificiile alungite ale flansei bucsei cu came.

 

Regulatorul de avans vacumatic (prin depresiune): este format dintr-o capsula cu o membrana interioara, articulata cu platoul ruptorului. Capsula este in legatura cu galleria de admisie (sub clapeta de acceleratie a carburatorului) printr-o conducta. El intra in actiune, in functie de sarcina motorului (sub turatie minima de functioanre a regulatrului centrifugal). Cind clapeta este inchisa, depresiunea este mare si regulatorul vacumatic nu lucreaza. De asemenea, regulatorul de avans vacumatic asigura si curatirea conductelor in timpul functionarii. La deschidera partiala a clapetei, functioneaza in pozitie intermediara. Functionarea regulatorului vacumatic este in limitele depresiune de 0,2-0,45 bar,asigurind un avans de 2-12 grade RAC.


If you love something...let it go, if it comes back to you...it's yours, if NOT....it never was!

 

Nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita - ignorance is bliss ;)

 

www.clublancia.ro

 

fiatmapportal.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.