Jump to content

Bine ai venit pe comunitatea Club FIATFan România! Te rugăm să te înregistrezi sau să te autentifici ca membru pentru a beneficia de toate funcționalitățile forumului.

Se caută moderatori pentru secțiunile aferente modelelor de mașini.

Condiții:
1. Bună stăpânire a limbii române în scris.
2. Disponibilitate timp minimum 15 minute/zi.

Dacă ești interesat, dă-ne un mesaj privat la @Diomet sau @blueeies

danielomihai

Inovație -Lancia

Recommended Posts

 

    Primele modele 

 

  Distinse, elegante, niciodata exagerate. Acestea sunt trasaturile pe care automobilistii le-au atribuit dintotdeauna masinilor Lancia.

Nu va fi nicicand uitat faptul ca putine case auto au contribuit precum Lancia la progresul automobilului, propunand solutii tehnice inedite, uneori impotriva curentului, adesea de avangarda, anticipand dorintele automobilistilor.

Deja din 1907, primul model ? Alpha ? uimeste prin puterea specifica ridicata, prin regimul de rotatii al motorului, prin axul fata doar in aparenta traditional, dar in esenta foarte inovator: din otel, ameliorand sensibil greutatea, fara insa a prejudicia rezistenta torsionala.

 

In 1913, modelul Theta prezinta in Europa prima instalatie electrica montata pe o masina. Suntem in 1918 si 2 ?atestate de brevet industrial? sunt detinute pentru un prototip de motor in 8 cilindri, in V, la 45*, si pentru un alt propulsor in 12 cilindri, tot in V, la 22�. Aceasta ultima solutie, cu diverse grade de deschidere, dar mereu in V, va caracteriza de-a lungul multor ani productia Lancia, iar ultimul motor cu o astfel de structura va fi montat pe Fulvia Coupe in 1976.

Motorul, prezentat cu sasiu la saloanele de la Londra si Paris in 1919, este un grup impresionant, cu axa de baza intr-un singur bloc si un arbore cotit cu 12 manivele, dintre care 6 (din grupul drept) pozitionate la 40*  fata de celelalte.

Succesul este fantastic. Nu va mai fi produs in serie din ratiuni fiscale si de piata.

In 1921, Trikappa, model revolutionar si emblematic pentru filosofia Lancia, anticipeaza unele progrese tehnice fundamentale in evolutia automobilului: caroseria portanta, suspensiile anterioare cu roti independente, tunelul de transmisie integrat in structura sasiului, la fel ca si portbagajul integrat, pe langa primul motor in 4 cilindri, in V, din lume.

2311_.jpg

2313_.jpg

2315_.gif


www.clublancia.ro

Lancia Flavia Berlina - 1,5 boxer (aluminium engine) 1963

Lancia Lybra - 1,8 16V (V.V.T) 2001

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

      Anii '50-'60 

 

  Aurelia, in 1950, este primul autoturism din lume cu motor in 6 cilindri, in V la 60�, cu ambreiaj, cutie de viteze si diferential intr-un singur ansamblu pe puntea posterioara si cu franele spate care preiau structura intalnita pe Aprilia.

Anii ?50 aduc, prin buna-vointa lui Gianni Lancia, o implicare a marcii in diverse domenii ale sportului automobilistic: de la masinile de serie preparate pentru competitii (Aurelia berlina si Granturismo), la masinile realizate special pentru concursuri la categoria Sport si Formula 1: in toate cazurile cu excelente rezultate.

 

 

Seriei Sport D20, D23, D24 si D25 i se alatura, la sfarsitul lui 1953, D50 pentru Formula 1: un monopost cu solutii inedite pentru acele timpuri. Avea motorul in 8 cilindri in V, dispusi nu in linie, ci usor inclinat catre stanga, pentru a permite arborelui de transmisie sa treaca pe langa scaunul pilotului si nu pe sub acesta, cu scopul de a imbunatati sensibil centrul de greutate al masinii in fata competitorilor de la acel moment. Grupul motopropulsor este dispus transversal, in spatele axului posterior.

Carburantul este distribuit in 3 rezervoare: cele 2 principale, externe, se gasesc unul sub partea dreapta si celalalt sub cea din stanga a corpului masinii, in timp ce al treilea este in partea posterioara, in spatele pilotului. Planul de dezvoltare si imbunatatire a masinii prevedea inca o versiune cu 4 roti motrice permanent, care ar fi facut din D50 un unicat. Aceasta inovatie a ramas doar la nivel de proiect si pentru ca, in iulie 1955, intreaga echipa de curse de la Lancia - oamenii, masinile, echipamentele si proiectele, au fost toate cedate gratuit catre Ferrari, care, cu D50, pilotata de Fangio, a castigat Campionatul Mondial de Formula 1 in anul urmator. Are un ambreiaj bi-disc, precedat de un grup conic cu rapoarte multiple, usor de substituit. Adopta o cutie de viteze in 5 trepte, dintre care 4 sunt in permanenta in priza cu sistemul de cuplare lateral de tip ?dinte pierdut?, pentru a facilita trecerea intre trepte.

Zece ani mai tarziu, cu Flavia, Lancia revine in avangarda cu tractiunea anterioara, motorul in 4 cilindri boxer in consola fata, franele cu disc si injectia de benzina. Este apoi randul Fulviei, al carei motor in 4 cilindri in V la numai 13�, 72x67 mm, adopta o inedita si personala distributie cu 2 arbori cu came, montata cu o inclinare de 45�.

2317_.jpg

2319_.jpg

2321_.jpg

2323_.jpg

2325_.jpg

2327_.jpg


www.clublancia.ro

Lancia Flavia Berlina - 1,5 boxer (aluminium engine) 1963

Lancia Lybra - 1,8 16V (V.V.T) 2001

Share this post


Link to post
Share on other sites

     

      Anii '70-'80 

 

    Suntem de-acum in anii ?70 si istoria premierelor tehnologice Lancia continua.

Ia nastere Stratos, a carui caroserie este realizata din aliaj usor si fibra de sticla. Este apoi realizata Beta berlina, care propune un inedit si extrem de avantajos sistem de suspensii cu 4 roti independente, utilizat in continuare, cu unele modificari si imbunatatiri, pe familia Lancia k. Sa nu uitam de Beta Montecarlo Turbo, dotata cu motor central, injectie electronica si turbocompresor si care, cu victoriile resunatoare obtinute, va domina incontestabil timp de 2 ani categoria sa.

In 1982, Trevi propune injectia electronica Jetronic si, pentru prima data pe o masina de serie, compresorul volumetric de supra-alimentare, denumit Volumex. Acest sistem, in primavara anului 1983, va fi extins pe Beta coup� si H.P.Executive, cu motorizarea de 2.000 cc.

 

 

Inovativa este si Lancia Rally 037, cu motorul sau in 4 cilindri, 16 supape, cu compresor volumetric volumex si caroserie din fibra de sticla semnata Pininfarina.

Avangardista este si Thema ? octombrie 1984 ? datorita ABS-ului, turbocompresorului cu intercooler si over-boost, acesta din urma fiind utilizat pentru prima data pe o masina normala, de serie, cu arbori de echilibrare care se rotesc in sensuri diferite si suspensii cu rata de amortizare controlata. Thema este prima masina Lancia echipata cu un motor turbo diesel si care utilizeaza un motor de noua generatie, ce va elimina principalele critici aduse propulsoarelor alimentate cu diesel ? silentiozitatea si prestatiile.

In 1985, isi face debutul Delta S4, pentru care Lancia face uz pe scara larga de materiale compozite si care dispune de tractiune integrala permanenta si de dublu sistem de supra-alimentare: volumex si turbo.

Y10, desi semnata Autobianchi pe principalele piete, este prima masina care adopta micul si inovativul motor Fire, in timp ce Thema 8.32 ? din 1986 ? isi face aparitia ( si este a doua oara in casa Lancia) un motor Ferrari in 8 cilindri, 32 de supape, servodirectie controlata electronic Servotronic si un inedit spoiler posterior.

 

 

In 1986 debuteaza Delta HF 4WD, un concentrat al tehnicii de varf: tractiune integrala permanenta, 3 diferentiale dintre care cel central cu visco-cuplaj Ferguson, iar cel posterior Torsen. In acelasi an apare si Y10 4WD, dotata cu o inovatoare tractiune integrala cuplabila cu servocomanda cu roata libera pentru a asigura o functionare fluenta a motorului, prestatii si consumuri mai bune, in conditiile de utilizare doar cu puntea anterioara motrica.

Evolutia continua si in anii urmatori. Ganditi-va doar la Delta HF integrale 16v, care in 1989 prezinta ABS-ul cu 6 senzori si un sistem de tractiune cu 3 diferentiale: unul anterior liber, unul central cu repartitor de cuplu epicicloidal cu visco-cuplaj Ferguson si unul posterior Torsen. Sau la Y10 Selectronic (1989), dotata cu o cutie de viteze cu variatie continua, cu ambreiaj electromagnetic.

2329_.jpg

2331_.jpg

2333_.jpg

2335_.jpg

2337_.jpg

2339_.jpg

2341_.jpg

2343_.jpg


www.clublancia.ro

Lancia Flavia Berlina - 1,5 boxer (aluminium engine) 1963

Lancia Lybra - 1,8 16V (V.V.T) 2001

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

      Anii '90 -astazi  

 

  Este randul Lancia Dedra HF Turbo (1990), echipata cu "viscodrive" si turbocompresor complet, intercooler si boost-drive.

In 1994, Lancia k adopta o noua familie de motoare modulare cu 5 cilindri in linie (doua pe benzina si un turbodiesel), care se ramarca prin caracteristici speciale de elasticitate si silentiozitate in functionare.

Lancia Y, prezentata in 1995, este prima masina de serie din lume care, paletarului obisnuit de 12 culori adauga, ca optional, setul Kaleidos: 100 de nuante diferite de caroserie pentru a satisface gusturile diversificatului sau target. Acest rezultat a fost posibil si datorita unor factori de excelenta industriala, proprii fabricii din Melfi. 

  Lancia k SW (1996) ofera in serie sistemul hidro-pneumatic cu garda la sol constanta Nivomat, pentru prima data cuplat cu suspensiile de tip Mc Pherson. In ultimii ani, cu siguranta Thesis (2002) este masina pe care au fost introduse cele mai multe solutii inovative, precum sistemul Key-Less, acoperisul amovibil cu celule fotovoltaice, frana de mana actionata electric, scaunele reglabile electric confort cu ventilatie si masaj, sistemul Cruise Control adaptiv si suspensiile cu control electronic al ratei de amortizare (Sky-hook).

Iar din 2004, cutia de viteze manuala secventiala robotizata D.F.N (acronimo di Dolce Far Niente), disponibila atat pe Ypsilon, cat si pe Musa.

Lista ar putea continua cu multe alte exemple, insa premierele tehnnologice citate sunt suficiente pentru a demonstra capacitatea de inovare pe care Lancia a stiut sa si-o pastreze de-a lungul tuturor celor peste 100 de ani de istorie.

Rezultate izvorate nu din gustul pentru tehnica de avangarda in sine, cat din vointa de a oferi clientilor un tot mai bun confort, imbunatatiri permanente ale tinutei de drum si ale sigurantei active, prestatii mereu imbunatatite.

 

2345_.jpg

2347_.jpg

2349_.jpg

2351_.jpg

2353_.jpg

2355_.jpg

2357_.jpg

2359_.jpg


www.clublancia.ro

Lancia Flavia Berlina - 1,5 boxer (aluminium engine) 1963

Lancia Lybra - 1,8 16V (V.V.T) 2001

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.