Jump to content

Bine ai venit pe comunitatea Club FIATFan România! Te rugăm să te înregistrezi sau să te autentifici ca membru pentru a beneficia de toate funcționalitățile forumului.

Se caută moderatori pentru secțiunile aferente modelelor de mașini.

Condiții:
1. Bună stăpânire a limbii române în scris.
2. Disponibilitate timp minimum 15 minute/zi.

Dacă ești interesat, dă-ne un mesaj privat la @Diomet sau @blueeies

Diomet

Electromotor, probleme la pornire, în mers, și la ralanti

Recommended Posts

@Mike1alike, tot pe vremuri, cind nu gaseam bucsi mai reuseam sa facem din bronz grafitat la cite un strungar din fabrica. Poate e de luat in calcul si varianta asta. Un strungar bun va sti ce joc trebuie sa-ti lase in bucsile pe care le confectioneaza dar trebuie sa mergi cu piesele la el (rotor + capacele in care intra bucsile).

Poate gasesti pe cineva dispus sa faca un ban.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am inlocuit si bucsele. 2 bucati: cea din capacul electromotorului si cea de la axul bendixului. Mai este una foarte mica 7mm int., in regulatorul de forta insa nici nu se gaseste si nici nu cred ca trebuie schimbata, pun poza si cu ea. Codurile celor 2 pe care le am inlocuit sunt

140870C si 140870C pe Cargo le-am luat, la fel ca rotorul si platoul cu carbuni.

@gabimilo1 cred ca maistrul tau te-a invatat foarte bine! Multumim ca ne-ai spus si noua faza cu bucsele.

Acum motorul porneste foarte bine, sigur de reparatie voi fi maine, dupa prima pornire de dimineata. Insa acum simt ca e ce trebuie, porneste la sfert de cheie.

Ca sa nu am probleme cu scoaterea, am imprumutat de la un strungar un tarod de 14 mm pt  bucsa din varf, de la bendix. Cu el a mers perfect, am scos-o imediat. Dupa ce am dat filet, am insurubat un surub si a iesit.

Cu cea din capac am avut probleme insa. Nu stiu de ce, am avut eu impresia ca nu va fi dificil de scos. A fost foarte dificil si nu am putut sa o scot. Am mers cu capacul la strungar, i-am inapoiat tarodul si mi-a luat el la strung si bucsa pana a mai ramas foarte putin din ea si a iesit (i-a decupat o margine). Aceasta bucsa, se vede si in poza in care e in capac, pare sa fi fost de fapt 2 bucse mai subtiri, una in alta. Cea noua insa e ce trebuie.

@blueeies Fluieratul pe care spui ca il auzi la electromotorul tau, nu cred ca e tocmai un lucru bun. Nu ar trebui sa fluiere. Daca fluiera, e posibil sa fie din cauza ca iti patineaza bendixul.

20211122_160939.jpg

20211122_160146.jpg

20211122_161901.jpg

20211122_162239.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bine ca ai rezolvat problema!

Nu am probleme la bendix, acel fluierat l-am mai auzit și la alte mașini mai noi decât a mea, banuiesc eu ca fluieratul se produce în momentul când electromotorul nu mai primeste curent și începe sa încetinească rotația rotorului, probabil ca zgomotul vine de la contactul cărbunilor pe lamelele colectorului. 

Uite cum se aude la mine:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mike1alike la electromotor bucsile care sprijina rotorul pe capete sint cele mai importante, asta din cauza spatiului foarte mic dintre rotor si stator. Un joc foarte mic in bucsi, pe lungimea rotorului il face pe acesta ca in timpul actionarii sa ajunga sa stea cumva oblic si uneori sa frece de stator.

Cam asta a fost explicatia de la vremea respectiva, nu mai spun ca mi-a subliniat ca la ORICE interventie la electromotor sa schimb bucsile (de regula sint ieftine si nu merita sa platesti manopera demontarii din nou doar pentru asta....Pe linga problemele pe care le pot produce daca sint uzate si nu te prinzi.. In afara de asta mai e uneori si problema intrarii in coroana dintata a bendixului, daca ai joc mare in bucsile astea ajunge sa nu mai intre bendixul in coroana.

Sint curios de urmatoarele porniri.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@blueeies am inteles cu sunetul, e ok cel care se aude la tine. Cred ca e produs de pornirea motorului si apoi volanta invarte bendixul pana eliberezi cheia de contact. Acesta se aude si la mine.

@gabimilo1 ai dreptate cu bucsele, acelea din capat sunt importante si daca sunt cum trebuie, cele 2 piese, rotorul si axul bendixului formeaza un ax, asa cum trebuie si miscarea se transmite neinfranata de inclinatie. Iar bucsa aceea din mijloc nu cred sa fie vreo problema ca nu am inlocuit-o, acolo intra si roata zimtata a rotorului in acel regulator de putere. In plus, asa cum am spus, nici nu se gaseste de cumparat.

Si eu sunt curios de urmatoarele porniri. Astazi am mai pornit-o ca am mers putin prin oras si porneste foarte bine. Dupa pornirea de dimineata se poate pune rezultatul cu siguranta, insa eu am incredere ca va porni fara probleme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff... problema nu este rezolvata.

Am facut un video. A pornit cand am apasat si acceleratia.

 

Edited by Mike1alike

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu mai pare problema electrica, dupa mine. Pare ca nu se alimenteaza cu combustibil - poate ma insel.

Edited by gabimilo1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, nici eu nu cred ca e de la electromotor. Insa coincidenta e foarte mare, problema a aparut dupa ce am umblat la el.

Alimentarea cu benzina... nici ea nu cred ca este. S-ar simti si in alte momente daca ar fi fost, nu numai la prima pornire din zi. Pompa de benzina porneste cand pun contactul. Am amorsat de 3 ori cand nu pornea, puneam contactul si asteptam cat se auzea pompa, luam si puneam din nou. Apoi cand am dat sa pornesc, a facut exact la fel si a pornit numai dupa ce am apasat acceleratia.

Practic, acum suspectez bujiile. Cam asa se si simtea, cand nu apasam foarte mult pe acceleratie, ca a pornit cam in 3 pistoane si dupa cateva ture mergea cum trebuie. Le-am verificat acum, cum aratau... pun o poza. Una este noua (am inlocuit-o recent), celelalte au peste15.000 km, sunt NGK. Le-am curatat si le-am masurat rezistenta in electrodul central. NGK spune ca trebuie sa fie 0.5 ohmi. Cea noua are 0.45, una 0.40. doua 0.42. Par a fi ok, daca nu mai sunt bune ori diferenta aceea mica de rezistenta e importanta, ori e altceva. Ca aspect, cea noua arata foarte bine, arderea frumosa, electrozii curati la varf, celelalte 2 aratau binisor, dar nu la fel de bine ca cea noua, una era cam neagra pe exteriorul electrodului central, insa cu urme de ardere pe interior. Le-am pus asa, curatate la loc si a pornit motorul, fara probleme.

Daca maine nu porneste, ma gandesc sa cumpar un set nou de bujii. Altceva nu stiu ce ar cauza aceasta problema, numai la prima pornire din zi.

Ca marca, voi ce folositi. Eu parca as alege tot NGK. Unii laudau Denso. Ce experiente aveti, de care sunteti multumiti? Iridium ati folosit, sau alte tipuri de bujii, diferite de cele clasice?

20211124_142909.jpg

Edited by Mike1alike

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 4 ore, Mike1alike a spus:

...puneam contactul si asteptam cat se auzea pompa..Apoi...am dat sa pornesc...

Asa si trebuie, asta este procedura corecta pentru pornire, concomintent cu apasarea ambreiajului, daca rasucesti cheia direct, nu are timp sa furnizeze presiunea corespunzatoare si poate porni balbait. 

Bateria zici ca e buna? Cat scade la pornire? 

Problema a inceput cand ai umblat la electromotor, motiv pentru care as verifica si cablurile dintre electromotor si baterie, in mod expres cel ce alimenteaza bobina de pe electromotor si, eventual, si cablul de masa, stiu, l-ai reconditionat, dar poate este undeva un contact imperfect, eventual smirgheluieste toate bornele care cunt stranse cu piulita, ca sa elimini orice banuiala. Undeva pe-aici as crede ca e problema. Eventual verifica si fisele sa fie bine cuplate pe electrodul bujiilor, iti pot da impresia ca sunt bine cuplate desi e posibil sa nu fie, vorbesc din experienta proprie, mai ales ca pozitia bujiilor e putin incomoda si nu prea poti impinge bine fisa pe capul bujiei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 39 minute, blueeies a spus:

Asa si trebuie, asta este procedura corecta pentru pornire, concomintent cu apasarea ambreiajului, daca rasucesti cheia direct, nu are timp sa furnizeze presiunea corespunzatoare si poate porni balbait. 

Asta nu, nu e asta procedura corecta de pornire. Niciodata nu am facut asa, pana acum cand am verificat daca e din cauza presiunii din rampa problema. Si intodeauna mi-a pornit la sfert de cheie. Ambreiajul desigur ca il apas la pornire.

Tensiunea in baterie la pornire a scazut numai pana la 12 V dupa ce am inlocuit rotorul. Astazi cand am lasat-o parcata, dar am mers inainte, deci i-am dat tensiune din alternator, bateria avea 12.75 V dupa vreo 2 ore de cand am oprit motorul.

Cu cablurile nu e nici o problema. Am masurat tensiunea pe borne si tensiunea pe (+) alternator si carcasa alternator si sunt identice, nici 0.1 V diferenta.

Mai e o chestie pe care m-am gandit sa o fac, dar pana nu am inlocuit bucsele mi-am spus ca poate din cauza lor face asa si nu am facut-o. Sa pun platoul cu carbuni la loc, cel pe care l-am schimbat. L-am curatat frumos si asta am sa fac urmatorul lucru daca maine tot nu porneste cum trebuie. Am citit in plus astazi pe un topic cu discutii probleme la pornire si cineva spunea ca pot fi problema, nu sunt cum trebuie, carbunii facuti in China. Si cei pe care i-am cùmparat noi, exact acolo sunt facuti. Iar cei pe care i-am dat jos, am exagerat eu mult cred, cand am spus ca sunt 50% uzati. Uite o poza cu ei, platoul vechi in stanga, cel nou in dreapta. Si alta poza cu originea carbunilor...

20211117_102036.jpg

20211116_161428.jpg

Iar cu fisele stiu ce spui, intradevar pozitia e aproape imposibila. Dar intodeauna am apasat cu atentie si am ascultat sa faca acel click. Asa le-am pus si acum, au cluckait toate, deci sunt la locul lor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In sfarsit am rezolvat problema!

Am pus intai un set nou de bujii, insa fara nici un rezultat.

Apoi am pus vechiul platou cu carbuni si azi dimineata a pornit impecabil. Tensiunea in baterie, la pornire, a scazut la 10.5 V pornirea la rece si 11.5 V pornirea cu motorul cald.

Cred ca am gasit si problema noilor carbuni. Doi dintre ei, un (+) si un (-) alaturati, faceau contact numai partial cu colectorul, nu cu intreaga lor suprafata. Se pare ca asta era de ajuns ca sa nu porneasca de dimineata. In poza aceasta se vede cred, cum aratau. I-am slefuit si ii am de rezerva20211126_141243.thumb.jpg.d793f39c17f9f13bb6d682e0c0c7c858.jpg

 

@blueeies cred ca tu cand ai avut problema asemanatoare dupa ce ai umblat la electromotor, ai patit cam acelasi lucru. Carbunii nu mai faceau contact cum trebuie cu colectorul. Mai ales ca ai spus ca le-ai slefuit colturile ca sa nu agate in lamele. Practic ai redus suprafata de contact, bine ca ai luat numai foarte putin si a fost numai o coincidenta ca nu ai mai avut problema dupa ce ai desfacut si pus la loc electromotorul. Carbunii s-au mai tocit intre timp putin si s-au asezat cum trebuie pe colector. 

Edited by Mike1alike

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.