Jump to content

Bine ai venit pe comunitatea Club FIATFan România! Te rugăm să te înregistrezi sau să te autentifici ca membru pentru a beneficia de toate funcționalitățile forumului.

Se caută moderatori pentru secțiunile aferente modelelor de mașini.

Condiții:
1. Bună stăpânire a limbii române în scris.
2. Disponibilitate timp minimum 15 minute/zi.

Dacă ești interesat, dă-ne un mesaj privat la @Diomet sau @blueeies

Recommended Posts

din cite stiu cureaua de alternator este curea de accesorii.

 

de proba pentru un minut poti sa o dai jos cind se incalzeste motorul si incerci sa pornesti.

 

ar trebui sa porneasca usor daca aici ar fi problema. nu lasi sa mearga mult sa nu il incingi ca probabil cureaua aia antreneaza pompa de apa.

Edited by gabimilo1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dragi colegi, intrucat erau deschise mai multe topicuri legate de pornire, am hotarat sa le unesc pe toate intr-unul singur. Avantajul este ca toate problemele cat si eventualele rezolvari pot fi gasite mult mai usor.

Si acum, sa imi expun si eu problema.

De vreo doua luni, cand vroiam sa pornesc, electromotorul invartea cu 1-2 secunde intarziere, ulterior problema s-a acutizat si nu a mai pornit.

Am incercat sa ascult daca cupleaza bobina. Nu o auzeam.

Acum doua zile am dat electromotorul jos, l-am demontat pana la ultima piesa, l-am curatat temeinic, am uns componentele ce necesitau ungere, am curatat toate terminalele contactilor, am curatat si periile de pe rotor dar cu un smirghel foarte fin ce nu a mancat din cuprul lamelelor, apoi am montat totul la loc.

De data asta, auzeam cum cupleaza bendixul, semn ca bobina lucreaza, in schimb nu invartea electromotorul. Am pornit-o impinsa, dupa care vreo doua zile a pornit la cheie.

Azi iar nu a mai pornit, a cuplat bobina dar nu invartea electromotorul, iar am pornit-o impinsa si iar porneste la cheie.

Nu prea stiu ce sa suspectez.

M-am gandit ca poate bobina cupleaza partial motiv pentru care nu da curent la electromotor, asa ca am comandat alta bobina, vineri merg sa o iau, dar si aici am intampinat dificultati pe care le explic la final.

Ma mai gandesc ca poate carbunii se poticnesc in lamelele rotoruluii si nu ii mai da voie sa invarta, dar carbunii nu sunt tociti rau, inca mai au carne pe ei,  mi-e greu sa cred ca blocheaza rotorul, deoarece carbunii nu sunt atat de duri incat sa nu permita invartirea rotorului, pentru ei e de-ajuns o pornire doua si deja incep sa se formeze pe lamele.

Ultima banuiala si cea mai viabila din punctul meu de vedere este ca atunci cand am remontat totul la loc poate am strans prea tare suruburile, sau am pus prea multa vaselina la angrenaje sau la bucsile de bronz si din cauza asta motorul se forteaza si nu reuseste sa porneasca.

Totusi sunt niste banuieli si nu sunt sigur de niciuna dintre ele.

Acum revenind la bobina, la modelul meu de motor s-au montat trei versiuni de electromotoare: Denso; Bosch si Hitachi.

Pe masina mea este montat un Hitachi, am cautat codul bobinei in eper si pentru bosch si hitachi nu am gasit nimic pe autokarma, am gasit doar pentru denso.

Am cautat dupa codul electromotorului si nu am gasit nimic, am apelat si la autokarma si nici ei nu au gasit nimic dupa codul electromotorului, norocul meu a fost ca atunci cand am dat electromotorul jos am luat codul direct de pe bobina si asa am gasit-o.

Asa ca daca aveti electromotor Hitachi, cel mai bine cautati codul direct pe bobina, altfel o sa fie mai greu de gasit.

Acum, ramane sa schimb si bobina si sa mai verific inca o data electromotorul si sper sa rezolv problema.

Pentru cei ce vor sa demonteze electromotorul: 

Este prins in doua suruburi, unul este in partea superioara a cutiei de viteze si pentru a ajunge la el se da jos bateria si cutia bateriei,

La celalalt surub, accesul se face pe dedesubt in zona puntii, recomand o rampa sau canal.

Apoi se desurubeaza cele doua piulite si se decupleaza papucul de la bobina.

Nu e complicat.

IMG_20210519_145210ed.jpg

IMG_20210520_161904ed.jpg

IMG_20210520_161916.jpg

IMG_20210520_161920.jpg

IMG_20210520_161937.jpg

IMG_20210520_161939.jpg

 

 

IMG_20210520_161947.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

pentru ca tot e dat jos si demontat complet, din experienta mea, sfatul este asa

schimba bucsile

schimba carbunii.

De obicei  astea sint cele care se duc primele si cel mai des. Blocaj din cauza carbunilor care se proptesc in lamelele  de pe rotor nu am intilnit niciodata, fortele sint prea mari pentru a putea rezista carbunii, de obicei daca e asa ceva ei se fac tandari.

Daca ai joc in bucsi (oricit de mic, 0,1 mm e deja mare jocul) le schimbi. Eu aveam o regula, electromotor dat jos de pe masina = bucsi +carbuni noi, costul acestora nu intrecea costul manoperei ulterioare pentru demontat iar electromotor din cauza lor. Nici nu ma oboseam a verific jocul, e clar ca exista dupa expolatare.

Jocul in bucsi face sa frece rotorul de stator in timpul pornirii motorului (acolo e un spatiu extrem de mic).

In acest moment din descrierea ta eu cred ca aici ai o problema -> bucsi sau carbuni.

 

O singura data am avut probleme cu bobina - la un ford transit vechi - bobina are inauntru o lamela sanatoasa din cupru care face contact intre  suruburile alea doua groase, aia era roasa in zona unde facea contact - erau gropi, cratere acolo...am desfacut-o doar de amorul artei caci era sertizata, cum e si a ta.

 

Deci, inca o data, dupa mine bobina nu are nici o problema, vezi carbunii.

Bucsile tot asa, cam pe locul doi, dar de schimbat obligatoriu (in primul rind deoarece tot e dat electromotorul jos); NU LE MAI UNGE CU NIMIC, ele de obicei sint din bronz grafitat, ala asigura suficienta "ungere" (nu e ungere. dar sa zicem asa, sa inteleaga toata lumea).

Daca le pui vaselina aduna mizerie, praf e peste tot, chiar si cu capace puse.

Edited by gabimilo1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu as verifica-curata si cablul de masa care face legatura intre caroserie si blocul motor.Cu bucsa electoromotor am avut si eu probleme la Fiat Uno,pica numai cea dinspre volant,simptomele erau de baterie consumata electromotorul invirtea greu sau deloc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am cumparat atat bucsile cat si platoul cu carbuni,  nu le-am montat inca intrucat carbunii originali desi au o uzura, nu au ajuns la sfarsitul vietii, iar bucsile originale par in regula, nu par uzate.

Te referi la cablul ala care e prins de caroserie in apropierea tabloului de sigurante din compartimentul motor nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu cum este la Punto dar toate masinile au o masa mai solida pe motor-cutie luata de undeva de pe caroserie.Daca nu mai face contact bine,electromotorul nu are masa si de aici probleme la pornire.

Arata cam asa :

 

masa auto.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai nu a fost probat electromotorul fiind dat jos de pe masina? Doar pe masina?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A fost curatat foarte temeinic gresat, remontat, dar inainte de remontare a fost probat jos de pe masina cuplat la baterie, cu cabluri tip cleste cu care se da curent, a pornit si a cuplat. Nu am putut sa-l testez mult pentru ca am avut un cablu subtire ca de boxa audio cu care am suplinit rolul contactului si care cred ca nu ducea amperajul. Dar la proba a functionat.

In seara asta o sa cobor sa verific si sa curat cablul de masa, desi cred ca e curat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am verificat si curatat cablul la masa, desi nu era cazul. Conexiunile sunt curate si bune.

Am dat suportul bateriei jos, si am fost nevoit sa dau la o parte si cilindrul receptor, pentru ca masa e prinsa de cutia de viteze fix sub cilindrul receptor al ambreiajului.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu tin la parerea mea, carbunii de obicei sint presati cu arcuri spirala, alea pe masura ce se uzeaza carbunii idi micsoreaza forta de apasare. Prin contactul dintre carbuni si rotor trebuie sa treaca sute de amperi, decu contactut trebuie sa fie ferm. Bucsile, la fel , un joc pe care il simti la mina e deja enorm. In afara de asta, cum am zis, odata ce e dat jos electromotorul, investitia in bucsi si carbuni noi e mica in comparatie cu manopera de demontare / remontare electromotor. Proba se face jos,firul cu care comanzi bobina e suficient de 1,5 mmp, insa cele de forta (alea groase)trebuie musai ca cele de pe masina (cablurile cu clesti mie mi se par subtiri pentru forta.

Eu puneam bateria jos pe pamint, propteam carcasa electromotorului ferm pe minusul bateriei si il tineam cu genunchiul apasat acolo, la plus se pune obligatoriu fir gros, (sectiune metal ca pe degetul mare de la mina, strins cu piulita la electromotor si cu borna la baterie) si comanda o facea a doua persoana cu un fir subtire. Electromotorul trbuie sa actioneze ferm, puternic sanatos, daca nu e asa e clar ca are o problema, mai ales contacte (la tine posibi contactele din bobina, sau carbuni intepeniti (daca ii scimbi si persista defectul) sau erori la montaj (fire prinse cu capacul de exemplu, sau vreun surub intrat aiurea).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Actualizare.

Ieri am vrut sa plec cu masina, am pus contactul, apoi am rasucit de cheie, nimic, auzeam bobina cum cupleaza si decupleaza dar motorul nu invartea.

Dupa ce mi-am terminat treburile, am decis sa dau iar jos electromotorul, zis si facut.

Evident ca nu exista murdarie in interior, doar ca de data asta am curatat carbunii de acele margini predispuse la rupere, practic am smirgheluit putin laturile lor, apoi am acordat o mai mare atemtie la remontare, m-am asigurat ca totul se potriveste la locul sau cu usurinta, inclusiv suruburile au fost stranse cu atentie astfel incat sa nu forteze sau sa caseze ceva, la final a fost testat la baterie temeinic, nu ca prima oara, de data asta am fost cu tatal meu care m-a ajutat sa-l testez, iar electromotorul a functionat perfect.

De mentionat ca atunci cand l-am montat pe motor am acordat o mai mare atentie si la strangerea suruburilor, am incercat sa le strang in mod egal, putin sus; putin jos, pana ce s-a fixat perfect.

Acum porneste foarte bine, nu mai exista intarziere si invarte mai vioi. Se pare ca tura trebuta l-am montat cumva mai "stramb" ceva il impiedica sa  invarta lejer motiv pentru care uneori nu izbutea sa invarta, de-asta auzeam doar bobina.

De asemenea am observat ca firul ce vine de la contact si se cupleaza la bobina prin papuc, a fost  prelungit cu o bucata de fir usor mai subtire decat cel original, dar innadirea este bine facuta, iar peste ea s-a folosit tub termocontractabil, semn ca procedura a fost facuta de cineva priceput.

Din pacate bobina nu am luat-o intrucat mi-a venit una diferita de ceea ce-mi trebuia mie, dar vad ca merge si asta.

Sper sa nu mai am probleme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte bine ca ai rezolvat si cred ca nu iti va mai aparea problema pt ca ea a aparut dupa ce ai umblat la electromotor. Cred ca a fost ceva cum ai descris, ai prins electromotorul cu o ureche mai departata, probabil a agatat pe spira filetului sau asa ceva.

Pt ca tot ai verificat, vreau sa mai mentionez si eu ceva despre cablul de masa, pt ca eu am avut probleme cu el. La partea in care e prins pe caroserie, sub acea izolare termocontractabila, din cablu erau rupte o gramada din firele de cupru de jur imprejur. Am inlocuit cablul cu unul facut de mine. Am luat cablu nou si contacte si era o problema chiar acea mufa unde se prinde pe caroserie, pt. ca nu prea se gaseste de cumparat. Pana la urma am facut practic 2 cabluri si am suprapus inelele de contact.

Poti verifica acel cablu cu un multimetru si vei fii sigur cat de bun e. Legi + la baterie si masori - pe cablu, incepand cu bateria. Daca este bun cablul, vei avea exact acelasi voltaj cand pui - multimetrului si pe caroserie la acel contact si in capat, pe cutia de viteze. La mine era o diferenta destul de mare la cablul rupt, parca 1V, sau asa ceva.

image.jpeg

Edited by Mike1alike

Share this post


Link to post
Share on other sites

La mine prinderea pe caroserie dupa cum se vede arata foarte bine, nu cred ca am firicele rupte acolo sub protectia termocontractabila, de altfel probabilitatea sa fie firicele rupte acolo este foarte mica pentru ca firul din zona respectiva sta mai tot timpul nemiscat, adica nu e supus unui stres fizic.

Nu imi dau seama cum s-a putut intampla la tine sa ai fire rupte, o banuiala ar fi ca nu cumva sa fi fost un defect de fabricatie, in ideea ca acea prindere poate ca a avut canturile taioase  sau o mica bavura care a retezat din fire in momentul cand a fost sertizata pe fir. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intradevar e de mirare cum de au fost rupte. Nici eu nu stiu cum, insa cand le-am descoperit am remediat. Cumva si pozitia le-a ajutat sa se rupa cred. Acum (firele din poza) eu le-am pus frumos in linie continua, insa firul original era in unghi de 90 grade, de sus venea din laterala in punctul de prindere. Si mai un amanunt ciudat e ca desi cuprul nu oxideaza, firele acelea rupte erau toate verzi.

Eu am cautat de l-am verificat cand am avut probleme cu asistenta electronica a directiei. Cu reparatia cablului s-a imbunatatit pt ceva vreme, dar pana la urma am ajuns si la problema propriu-zisa, senzorul din coloana, pe care dupa ce l-am inlocuit imi merge perfect directia asistata. Si o usoara imbunatatire s-a simtit si la functionarea motorului cu cablul nou fata de cablul cu fire rupte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.