Jump to content

Bine ai venit pe comunitatea Club FIATFan România! Te rugăm să te înregistrezi sau să te autentifici ca membru pentru a beneficia de toate funcționalitățile forumului.

Se caută moderatori pentru secțiunile aferente modelelor de mașini.

Condiții:
1. Bună stăpânire a limbii române în scris.
2. Disponibilitate timp minimum 15 minute/zi.

Dacă ești interesat, dă-ne un mesaj privat la @Diomet sau @blueeies

tanko

Sistemul de răcire motor

Recommended Posts

Buna dimineata si bine v-am gasit!

Fratilor, am si eu o mica, mare problema.Mi-am schimbat recent pompa de apa+distributie+termostat, si nu baga deloc aer cald.Cand zic deloc,adica deloc nici macar o adiere calda ceva,mai multa lume mi-a spus ca ar fi bine sa aerisesc ventilatia.Habar nu am cum se procedeaza si ce ar trebui sa fac,de aceea mizez pe faptul ca ma veti ajuta voi!

O zi cat se poate de frumoasa, va doresc!

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieri am avut un drum pana la Bucuresti, am luat-o pe Dn 2 E85, am plecat undeva pe la ora 5 dimineata si pe drum observ ca acul de la temperatura are usoare oscilatii, ba cobora, ba revenea la jumatate.

Ulterior am constatat ca temperatura oscila in functie de cum acceleram sau luam piciorul dupa acceleratie.

Cand acul era la jumatate, la temperatura optima, am marit viteza apoi am lasat masina pe liber pentru 6-7 secunde, apoi am bagat in viteza si am accelerat din nou, in acest moment acul a coborat cam o linituta-doua apoi, gradual, a revenit la normal.

De aici mi-am dat seama ca termostatul e blocat pe deschis, iar atunci cand accelerez lichidul din instalatie circula mai repede si temperatura revine la normal.

Termostatu a fost schimbat de mine acum aprox doi ani, marca Calorstat, cel dinaintea lui se blocase pe inchis, tot de la Calorstat am constatat ca era. 

De data asta vreau sa cumpar alta marca dar nu prea stiu ce sa iau, evident nu ma voi grabii sa iau ceva foarte scump, as aloca undeva in jurul sumei de 50 de lei, am vazut ca sunt multe marci care se invart in jurul acestei sume, asa ca astept si pareri din partea voastra.

Cand ma voi apuca sa schimb termostatul, am sa postez si fotografii cu procesul de demontare-montare dar si de aerisire a sistemului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Astazi am schimbat termostatul, primul pas a fost sa dau jos carcasa filtrului de aer; bateria si carcasa bateriei, in fotografii am explicat cat de bine am putut ceilalti  pasi pe care i-am parcurs, asa ca o sa trec direct la aerisirea circuitului.

Asadar se parcheaza masina undeva, cu 'botul' mai ridicat decat spatele, asta va ajuta la eliminarea cat mai facila a aerului din instalatie, apoi se desfac busonul de umplere dar si dopurile de la aerisitoare, unul este pe radiator in dreapa, iar celalalt e in spatele motorului pe conducta care duce catre caloriferul din bord care incalzeste habitaclul.

Se toarna lichidul de racire in radiator pana ce incepe sa refuleze pe la cele doua aerisitoare, eu am turmat mai mult in vasul de expansiune si am pus pe rand dopurile la aerisitoare chiar in timp ce refula, nu am asteptat sa se opreasca refularea deoarece nu am vrut sa prinda din nou aer pe la niciunul din ele.

Apoi am pornit motorul si am asteptat pana a cuplat electroventilatorul, intre timp am mai completat cu antigel si am mai dat drumul la aerisitoare ca sa mai iasa din aer.

Cand am constatat ca nu mai ies bule de aer ci doar lichid, am tras masina pe loc cat orizontal, am completat cu antigel ceva mai mult decat nivelul maxim apoi am mai dat drumul la aerisitoare si am lasat sa curga pana ce nivelul a ajuns putin mai sus de marcajul 'max' si am lasat asa, deoarece oricat de mult as aerisi instalatia tot va mai ramane aer si cand acesta se va elimina, cantitatea de antigel va ajunge la nivelul maxim.

Asa am procedat eu si sper sa va fie de folos.

Un aspect nu l-am inteles, in timp ce motorul era in procesul de incalzire, si avand in vedere ca vasul de expansiune e preaplin, sunt momente cand antigelul se mai scurge si pe la busonul de umplere, ei bine cand motorul a ajuns aproape de temperatura cand  porneste electroventilatorul, am observat spuma usor galbuie in vasul de expansiune, imediat mi-a venit in minte ca e ulei in apa asa ca am desfacut busonul la ulei dar nu am constatat spuma deloc, la fel si pe joja, doar ulei. Nu imi explic acea spuma de unde sa fi fost. Mi-aduc aminte ca in vara am curatat instalatia cu o solutie de curatare care intradevar facea spuma, dar am clatit circuitul cateva ori si nu a mai ramas spuma in circuit, cel putin asa cred.

Va las sa inspectati si fotografiile cu tot procesul.

post-3832-0-74530700-1513367142_thumb.jpg

post-3832-0-36610100-1513367161_thumb.jpg

post-3832-0-52357300-1513367182_thumb.jpg

post-3832-0-50021000-1513367205_thumb.jpg

post-3832-0-86458900-1513367227_thumb.jpg

post-3832-0-71311700-1513367247_thumb.jpg

post-3832-0-77136000-1513367272_thumb.jpg

post-3832-0-38275300-1513367293_thumb.jpg

post-3832-0-02898400-1513367314_thumb.jpg

post-3832-0-79658000-1513367336_thumb.jpg

post-3832-0-05196300-1513367399_thumb.jpg

post-3832-0-54009800-1513367441_thumb.jpg

post-3832-0-87977600-1513367468_thumb.jpg

post-3832-0-92716100-1513367501_thumb.jpg

post-3832-0-79656200-1513367523_thumb.jpg

post-3832-0-21833500-1513367569_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa un drum de 160 de km, am constatat ca imi mai fluctueaza temperatura dar extrem de putin, mai putin de o liniuta, de fapt jumatate de liniuta, si tot asa cam cand o las pe liber apoi accelerez. Nu imi explic inca de ce mai face asa, ma mai gandeam la garnitura de chiulasa dar din ce am inteles daca era garnitura trebuia sa-mi creasca temperatura nu sa scada.


Ma mai gandesc ca nu cumva sa se fi acumulat mizeria pe instalatie si sa imi blocheze cumva si noul termostat, intrucat am observat in lighean cand am scos atingelul ca se decantase mizerie, zici ca erau bucatele de rugina. Acum s-a racit afara, dar am vazut ca se va mai incalzi putin, cred ca o sa scot din nou antigelul si am sa clatesc instalatia de vreo 2-3 ori cu apa normala sa vad daca iese mizerie.


post-3832-0-70566600-1513625088_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am curatat instalatia cu detartrant Nufar, la 3,6 l la cat intra in instalatie am pus aprox 300 ml de detartrant, nu am vrut sa bag mai mult desi pe net se vehicula o dilutie de 1l detartrant la 5 l de apa.

Am tinut dilutia aprox o ora in instalatie apoi am golit-o, la golire apa era destul de neagra si cu mizerie, in apa erau si niste cojite de mizerie si rugina, apoi am clatit instalatia de 6-7 ori cu apa normala, de fiecare data pe fundul ligheanului se decanta mizerie. 

Cam dupa a 5-a clatire a inceput sa se diminueze si acele cojite de mizerie/rugina, oricum dupa 7 clatiri tot mai iesea si mizerie dar nu asa multa, asa ca nu am mai clatit, ma cam saturasem sa reiau mereu acelasi proces si m-am gandit ca si daca va mai ramane ceva substanta din detartrant nu are ce sa faca rau. Oricum cred ca voi repeta acest proces anual, nu strica nimic o astfel de curatare.

Banuiesc ca acele cojite provin de pe interiorul tevii care vine din zona pompei de apa, acea teava e din fier si pe interior mai prinde rugina, stiu asta de la vechiul mk1.

Acul de la temperaura pare ca ar vrea sa mai scada putin, inclin sa cred ca va fi in functie si de temperatura de-afara, de ex ieri a fost cald, am avut un drum de aprox 80 km si nu mi-a scazut deloc parca, dar daca ar fi fost mai rece cred ca ar mai fi scazut

post-3832-0-09921400-1514376178_thumb.jpg

post-3832-0-73197800-1514376195_thumb.jpg

post-3832-0-11082900-1514376223_thumb.jpg

post-3832-0-38165000-1514376328_thumb.jpg

post-3832-0-74969500-1514376349_thumb.jpg

post-3832-0-97606600-1514376371_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut băieți!

 

Am o problemă la un fiat punto 1.2 benzina 8v din 2002. Îmi tot aruncă lichidul de antigel din vasul de expansiune. Recent i-am rectificat chiulasa. Mecanicul mi-a zis sa schimb capacul de la vasul de expansiune că el ar avea un fel de supapa pt eliberare presiunii, l-am schimb dar aceeași problemă. Ce as putea sa fac, este deja enervant și deranjant. Mulțumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatura in bord cum e, sta la jumate? Ventilatorul porneste? Astea sunt simptome ca iti fierbe. As suspecta termostatul, probabil ca este blocat pe inchis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Astazi, dupa aproape un an, am repetat procesul de clatire al sistemului de racire si a fost nevoie sa clatesc de multe ori ca sa iasa apa cat de cat curata. 

Dupa ce am clatit instalatia de doua ori, a treia oara am bagat detartrant (aprox 200 ml) si am completat cu apa, din pacate nu a durat mult curatarea pt ca nu am mai strans colierul la furtunul de jos si la un moment dat s-a format presiune in instalatie din cauza detartrantului si a iesit furtunul. A urmat apoi o serie mai lunga de clatiri. Cu acest prilej am constatat ca conducta care vine din zona pompei de apa are o gaura pe unde curgea, asa ca am schimbat-o.

Am procedat in felul urmator: Am golit apa din instalatie, apoi am demontat scutul de protectie al galeriei de evacuare, este prins in 7 suruburi, la mine se mai tine in suruburile de deasupra si unul de mai jos, celelalte au ruginit si s-au rupt din suport datorita schimbarilor mari de temperartura, se foloseste o cheie de 10.

Am deconectat colierele de la furtururile cuplate la conducta.

Cu o tubulara de 10 se desurubeaza surubul care fixeaza contucta, aici trebuie sa acordati putina atentie pt ca surubul e mai greu accesibil datorita catalizatorului.

Apoi am tras cu atentie contucta din zona pompei de apa si am scos-o afara. O problema pe care am intampinat-o a fost ca garnitura tevii nu a iesit cand am extras-o afara, aceasta ramanand in gaura pompei de apa. Daca conducta veche e originala si nu a mai fost inlocuita niciodata, trebuie sa stiti ca garnitura nu va iesi din gaura, deoarece aceasta are in interior un strat de tabla ca o bucsa, care are rolul sa preseze garnitura pentru o etansare mai buna, asa ca va trebui sa folositi o surubelnita dreapta si sa incercati usor-usor ca o scoateti, daca nu reusiti, introcuceti varful surubelnitei pe langa garnitura si fortati-o astfel incat sa se indoaie tabla din garnitura ca sa o puteti scoate afara. Apoi se remonteaza totul la loc in ordine inversa.

post-3832-0-18139900-1541090549_thumb.jpg

post-3832-0-86632000-1541090564_thumb.jpg

post-3832-0-79799000-1541090586_thumb.jpg

post-3832-0-81268700-1541090607_thumb.jpg

post-3832-0-30342300-1541090627_thumb.jpg

post-3832-0-15320300-1541090651_thumb.jpg

post-3832-0-57454200-1541090669_thumb.jpg

post-3832-0-07661600-1541090685_thumb.jpg

post-3832-0-85402000-1541090699_thumb.jpg

post-3832-0-08715400-1541090716_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut! Dețin un Punto MK2 din 2003, și de o luna îmi face pata sub masina, de antigel. De la ce ar putea fi? Dacă ați mai întâlnit astfel de cazuri. Se prelinge pe cutie, și apoi pe galerie. Și mai este tot așa pe cutie, dar pe partea din spate , stânga. Nu e exagerat de mult , dar e îngrijorător, cred. Mulțumesc pentru răspuns Am schimbat termostatul crezând că de acolo e buna. Însă acum e uscat. Am verificat uleiul și antigelul daca e în ordine, daca nu are ulei sau invers. Nu are. Nu scoate bule de aer. Nu da apa afara daca o turez. Doar că se aude un mic măcinat pe partea pompei de apa, însă nu înțeleg de ce ajunge apa tocmai în stânga, sau pe mijlocul mașinii, daca ar fi pompa.

Edited by Cippri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai incercat la un service?  Sau daca nu, macar pune si  aici cateva poze :)  Sa ne dam cu parerea :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca nu. Daca incercam, crezi că mai puneam întrebarea? Doar nu-s nebun, sa merg in service și să mai și întreb apoi. :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut, fa cateva poze ca sa ne facem o idee si sa incercam sa te ajutam. Fa cateva poze si cu zonele adiacente, nu te concentra doar pe zona unde se vede prelins antigelul.

Esti sigur ca petele sunt de antigel?

In acea zona nu se afla decat termostatul care zici ca l-ai schimbat si zona e uscata.

Dar, mai jos, pe blocul motor tot in linie cu termostatul este si un "dop antiîngheț" ma gandesc ca nu cumva sa se prelinga pe-acolo. In mod normal, acel dop este ca o siguranta pentru blocul motor, care in momentul cand lichidul din instalatie ingheata, se dilata, si atunci, unele din dopurile antiîngheț sar, ca sa impiedice craparea chiulasei sau a blocului motor.

Esti primul proprietar? Poate, ca motorul s-a confruntat candva cu un inghet, si de-atunci a ramas cu un dop dislocat. 

In vasul de expansiune scade antigelul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da. Atât timp cât am antigel roșu în instalație , și picătură e rosie. Uleiul e negru. Cel de cutie la fel. Altceva nu mai are ce picura, exceptând lichidul de parbriz. Nu, nu sunt primul proprietar. In acea zona se mai afla in imediata apropiere un senzor de temperatura lichid de răcire, nu doar termostatul. Corect? Pe partea din spate , cum privești masina stand în fața ei, pe partea șoferului, e termostatul lateral sub bobine, și în spate este senzorul de temperatura. Corect? :salut: Stiu, am auzit și eu de dopurile antiinghet, însă nu am luat în calcul până acum și varianta asta. Posibil sa fie și cum zici tu, nu te contrazic până la varianta probabilă. Se golește doar daca picura. Daca nu picura nu se golește. Dar nu e ceva exagerat. In jur de 50, 100g intr-o zi. Dar am observat ieri că dacă i-am dat drumul la presiune după ce am oprit motorul, nu s-a mai pierdut antigel. Deloc chiar . Bănuiesc că se prelinge sau curge, atât timp cât are presiunea aia normala din instalație. Daca i-o dai afara, nu își mai face loc să iasă .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si ai verificat zona unde este senzorul de temperatura sa vezi daca se prelinge pe-acolo? Vezi ca in zona aia sunt si furtunele care duc la caloriferul din bord, vezi sa nu fie si din imbinarea acelor furtune, care, daca nu ma insel, se mufeaza chiar la suportul senzorului de temperatura.

Ce motor ai, 8 sau 16v?

Share this post


Link to post
Share on other sites

8v . Da am verificat așa. Nu sunt sparte cele două dopuri (stânga/dreapta) de pe blocul motor. Nu, nu prelinge pe la ele. Concluzia ? E cu siguranță , se prelinge la cald, printre chiulasa și senzorul de temperatura, prin fanta de la o ring. Se vede dara de antigel sub senzor, și se strânge atât în zona unui dop, se prelinge mai apoi pe cutie ...in spatele ei( daca te uiți din fata mașinii) și în fața ei...pe galeria de evacuare. Dar îți lasă impresia că e de termostat, că acolo lasă urme. Te-ai lămurit? Trebuie schimbat senzorul de temperatura lichid, cu tot cu o ring. Și cam asta e concluzia mea. Poate la tine, la alții e alta buba.

Edited by Cippri

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 23 minute, Cippri a spus:

Concluzia ? se prelinge la cald, printre chiulasa și senzorul de temperatura, prin fanta de la o ring. Se vede dara de antigel sub senzor, 

Deci ai depistat problema?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 50 minute, Cippri a spus:

 Te-ai lămurit?  Poate la tine, la alții e alta buba.

:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pornesc masina si merg cu ea, fara probleme. Daca opresc 5 minute la un magazin si nu opresc motorul usor usor urca apa si porneste termocupla. In momentul in care plec de pe loc revine la normal temperatura apei si totul e normal. Stie cineva care ar fi cauza? Multumesc anticipat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

Ventilatorul de pe radiator  iti functioneaza pe toate treptele?

poate nu merge viteza redusa si porneste direct pe cea mare cind creste apa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta nu stiu....cum verific? Sa vad sa fac o diagnoza. Si revin cu detalii. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite mai jos, in tabloul de la motor sint doua relee, nr 5 si nr 7, astea sint de la cele doua trepte de viteza.

Ai si schema, se vad acolo releele (k12I si k12II).

Ca sa le probezi fara diagnoza - scoti ambele relee (sa tii minte care de unde este) pui contactul si faci o punte cu o sirma intre gaurile unde intra piciorusele 30 si 87 de la fiecare releu (sint piciorusele perpendiculare, te uiti pe spatele releului ca scrie).

Cind faci punte la unul din ele va merge pe o viteza si cind faci la celelalt va merge pe cealalta.

 

releele le poti scoate si pe rind, unul din ele - ala de viteza mare - merge probat fara contact pus, celalalt doar cu contact (nu pornesti motorul, pui doar contactul).

 

Termostatul deschide intre 85 si 89 de grade (asa scrie).

 

Screenshot_7.thumb.png.a04562f949dcdec0f426a37971a39569.png1.JPG.456e9d86216185f512dce46627ff7bae.JPG

Edited by gabimilo1

Share this post


Link to post
Share on other sites
La 09.08.2020 la 12:45, Arkankent a spus:

 Daca opresc 5 minute la un magazin si nu opresc motorul usor usor urca apa si porneste termocupla. In momentul in care plec de pe loc revine la normalStie cineva care ar fi cauza? Multumesc anticipat. 

Discutia a fost mutata in topicul dedicat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De cand am luat masina vasul de expansiune a fost murdar, am dat radiatorul jos si l-am curatat cat de bine am putut dar tot murdar este, am mai utilizat diferite metode ca sa curat sistemul de racire dar antigelul tot se murdareste de la schimb la schimb (anual). Mai nou, de ceva timp (cateva luni)  vad stratul asta galbui pe buson iar la un schimb de ulei completez cam cu 1,5 l ulei sa fie garnitura dusa?

Nivelul de antigel nu creste, dar e murdar, nu am abur sau fum pe esapament iar masina porneste la sfert de cheie.

Azi am fost la un mecanic si s-a uitat in vasul de expansiune sa vada daca bolboroseste cand accelerez si nu a vazut bolboroseli si mi-a zis ca nu ar fi garnitura, cica e doar murdarie pe instalatie, -sunt sigur ca o garnitura dusa nu este conditionata de niste bolboroseli in vas- ...

De asemenea de cateva zile observ ca nu mai baga caldura aproape deloc, am aerisit instalatia dar tot nu baga caldura, am urmarit furtunele si toate sunt fierbinti cu exceptia unui furtun care este cuplat pe caloriferul din bord, cel de jos, care e mai putin cald. Nu m-as gandi sa fie caloriferul din bord colmatat pentru ca mi-a bagat caldura pana anul asta, sa fie si asta un simptom ca e dusa garnitura de chiulasa?

Deja am cumparat garniturile necesare pentru demontare-remontare chiulasa, maine vreau sa vorbesc cu inca un mecanic sa vad daca se poate apuca de ea.

Picture1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am avut si eu probleme cu garnitura dar la mine a fost ciupita intre pistoane,am platit 100 lei planat si slefuit supapele plus inca 100 piesele garnitura noua victor reinz,semeringe supapa,suruburi chiuloasa noi,schimbul l-am facut eu.La tine poate ca este cumva rupta intre circuitul de ulei si apa.

Daca ai caloriferul infundat se complica treaba,trebuie dat bordul jos pentru inlocuire.

IMG_20200813_183256.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu ce sa zic de calorifer, nu am avut probleme pana acum cu incalzirea, stiu ca e complicat daca e colmatat, totusi o sa verific furtunele atunci cand da chiulasa jos ca o sa am acces, poate reusesc sa curat caloriferul cu apa sub presiune.

Nu ii fac planeitatea ca nu am unde in zona, si ca sa trimit chiulasa mai departe dureaza mult iar eu am nevoie cat mai repede de masina.  O singura data mi s-a ridicat acul cam la 3 sferturi acum vreo 4 ani se blocase termostatul, in rest motorul a mers in temperatura normala, sper sa nu fie deformata.

S-ar preconiza ca pe marti sa o duc la mester, dar nu e sigur.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.