Jump to content

Bine ai venit pe comunitatea Club FIATFan România! Te rugăm să te înregistrezi sau să te autentifici ca membru pentru a beneficia de toate funcționalitățile forumului.

Se caută moderatori pentru secțiunile aferente modelelor de mașini.

Condiții:
1. Bună stăpânire a limbii române în scris.
2. Disponibilitate timp minimum 15 minute/zi.

Dacă ești interesat, dă-ne un mesaj privat la @Diomet sau @blueeies

reallifehunter

Anvelope 165/70/13 pt 1.3 mjt-Cutie viteze gresit etajata(benzinar).

Recommended Posts

Satut comunitate.

Am achizitionat de curand un panda 1.3 mjt.Avand la activ ceva putin peste 20 de ani de condus si cateva zeci bune de masini serioase trecute prin mana, imi permit sa va povestesc experienta mea cu aceasta masinuta:

 

Inca din momentul in care m-am urcat in ea in franta am simtit ca ceva nu este in regula cu etajarea cutiei.

Am avut cativa ani Corsa 1.3 cdti(mod 2004,cel usor,nu tancul lesinat de dupa 2006).Am avut si un Punto Classic cu acelasi motor.Ei bine , dupa cum va spuneam, in momentul in care m-am suit la volan am simtit ca ceva este in neregula cu sincronizarea cuplului sau etajarea cutiei.Masinuta nu avea ,,zvac" decat undeva la peste 2300rpm.Dupa mai bine de 2500km condus pana in Romania dezamagirea mea crescuse ca un aluat pus la fermentat.Era departe de Corsa si la ani lumina de Punto.Pe autostrada rupeam motorul in ea la 130 eram deja rasnita.Nu, desigur ca ambreiajul nu avea nimic.Ma asteptam la cu totul altceva de la o masina de 870kg.

cauciucurile-165/65/14 pe genti de origine.

 

Ajuns acasa m-am bagat pe forumuri si iata ce am descoperit:

Cutia de viteze la panda 1.3 multijet este identica(=la fel,aceeasi) cu cea a modelului 1.2 benzina.Din ratiuni numai de ei stiute(probabil economice) si datoruta lipsei de spatiu,constructorul a nu prevazut Panda cu cutia de la Corsa sau de la Punto.Are cutia de benzinar care demultiplica destul de mult.

De aici avem un cuplu de numai 145N la 1600rpm.Dezamagitor.daca vrem acel ,,zvac" trebuie sa turam motorul la peste 2200 de ture.Adica sa-l facem sa se comporte ca un motor pe benzina.Nu stau acum sa citez linkurile, puteti da o cautare pe google dupa termenul ,,gearbox ratio" si veti intelege.

Problema este ca pentru a tura motorul, in afara de beneficul curatarii egr-ului vom avea:

A) Delta t de la 1600rpr-2400rpr mare(rezulta un lag pronuntat si o haraiala de rasnita suparatoare)

B) Consum inutil de carbutant

C)Risipa de putere cu iesire din cuplul ideal intrare in curba descendenta de cuplu.Adica in zona in care odata cuplul maxim atins, incepe sa scada.chiar daca nu am atins puterea maxima.Dar aici deja ne incurcam in tehnicitati fara rost.pe scurt:Ineficienta in gestionarea puterii optime a motorului acesta minunat.

D)Uzura prematura a pieselor de frictiune.

E)Disconfort privind rafinamentul motorului si senzatia de ,,rasnita".

F)Frana de motor cu eficienta scazuta.

 

Constructorul recomanda doua tipuri de anvelope: 155/80/13 si 165/65/14.

In cazul primei dimensiuni -155/80/13- avem anvelopele de pe versiunile Active si Dinamic, prevazute cu capace si geanta de tabla.Total rim diameter(diametrul total) este cu ceva mai mare decat piticaniile de 165/65/14(ceea ce aveam eu montate pe gentile de origine).Diametrul fiind ceva mai mare in cazul talonului pe 13, reuseste sa compenseze cat de cat demultiplicarea gresita a cutiei.Mai merge cum s-ar zice.

In cazul 165/65/14 insa avem un dezastru exprimat prin cifre:Consum la viteza de 110km/h 5.8.%(ENORM!!).Consum in oras 6 -7%.

 

Prin urmare vazand eu acestea, am purces la o rezolvare pur mecanica:Am marit suplimentar diametrul total al rotii punand 165/70/14.

 

Rezultatul este pur si simplu uimitor:O dinamica vizibil imbunatatita in zona de cuplu maxim(1500-1800rpm).Zvac-ul acela de la Corsa si Punto!Consum redus semnificativ(4.2 afara cu masina incarcata si anvelopele profil iarna).Si cel mai important:motor mult mai silentios si amortizarea denivelarilor vizibil imbunatatita.Se simte efectiv chiar si pentru un profan al sofatului ca masina trage mult mai bine si ca motorul este mult mai ,,legat' sa zic asa de caroserie.Se simte cuplul pur si simplu care impinge in roata si lanseaza masa caroseriei.

 

Stabilitatea nu a fost afectata.Adica nu veti simti nici o diferenta pt ca oricum cu panduta mergeti prudent pe viraje si nu veti ajunge la limitele stabilitatii.

Vitezele se schimba acum la maxim 2100rpr si masina cere mult mai clar demultuplicarea si trecerea la o treapta superioara.Ci cadere in zona de cuplu dupa schimbare!Ceea ce este crucial pentru eficienta motorului.Dupa schimbarea vitezei nu mai exista acel disconfort de rupere a liniaritatii dinamice.Pur si simplu este alta masina.

 

Minusul principal:

Avand cutia proiectata pentru benzina si ambreiajul subdimensionat(cautati pe forumuri,problema cunoscuta cu ambreiajul,locul lI dupa faimoasa problema cu directia City),acesta se va uza mai repede inca si va avea tendinta sa patineze.Dar punand una peste alta consider ca dimensiunea 165/70/14 este de minima compensatie pentru acesta cutie de benzinar extrem de scurta si inadaptata.

 

Am scris acestea in speranta ca macar o persoana sa se poata bucura cu adevarat de minunatia de 1.3 mjt asa cum ar trebui.Si in special celor echipati cu 165/65/14 care probabil nu inteleg de ce masina lor nu consuma 3.ceva..:) asa cum se lauda altii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.